Influencer marketing to aktualnie jedna z najbardziej popularnych form promocji, dlatego mnóstwo firm, zarówno tych większych jak i mniejszych, decyduje się na współprace z twórcami internetowymi. Niezależnie od tego, czy to współpraca płatna, czy polegająca na wymianie barterowej, zawsze warto sporządzić umowę, która uchroni interesy obu stron. Co powinna zawierać umowa z influencerem? Przeczytaj artykuł, by się dowiedzieć.
Nasza Kancelaria Kawalec coraz częściej przyjmuje przedstawicieli firm, którzy pytają, co powinna zawierać umowa z influencerem. Na podstawie najczęściej zadawanych pytań powstał ten poradnik, z którego dowiesz się, o czym należy pamiętać, podpisując umowę z twórcą internetowym.
Jak każda umowa cywilno-prawna, umowa z influencerem powinna zwierać kilka podstawowych elementów, które pozwolą przede wszystkim ochronić zarówno zleceniodawcę, jak i zleceniobiorcę, a także zapewnić im jasne warunki, których powinni się trzymać. Z pewnością wpłynie to na skuteczność akcji promocyjnej, a więc i poziom satysfakcji obu stron, dlatego warto jasno je określić jeszcze przed podjęciem współpracy.
Doświadczenie firm, które kilka lat temu zaczynały organizować pierwsze współprace z twórcami internetowymi, pokazało, że już na samym początku warto doprecyzować kwestie dotyczące przedmiotu umowy. Z tego względu jeśli planujemy kampanię opartą o influence marketing, szczegółowo określmy obowiązki obu stron. Może to być np. zapis mówiący o tym, że zleceniodawca jest zobowiązany do przekazania influencerowi danych produktów w konkretnym terminie, natomiast on musi przygotować materiał reklamowy do wcześniej ustalonego terminu.
Ważne jest, aby influencerowi przekazać cenne wskazówki i wymagania na temat sposobu przekazania treści reklamowych, na które obie strony się umówiły. Może to być np. opublikowanie posta na Instagramie lub filmiku w serwisie YouTube, ale także w umowie mogą być zawarte szczegółowe wymagania na temat tego, jak produkt ma być przedstawiony. W tej kwestii zawsze warto przygotować wytyczne, ponieważ uchroni to obie strony przed nieporozumieniem.
Jeśli chcemy mieć pewność, że materiał dostarczony przez influencera wpisze się w założenia kampanii reklamowej i przyniesie zamierzone efekty, warto umieścić w umowie zapis o zastrzeżeniu możliwości weryfikacji dostarczonych treści. Dzięki temu, jeśli materiał będzie budził zastrzeżenia, influencer będzie miał obowiązek nanieść poprawki przed ostateczną publikacją.
Każda umowa dotycząca współpracy powinna określać sposób i wartość wynagrodzenia. Należy je ustalić w oparciu o rodzaj prowadzonej kampanii, ponieważ zleceniodawca z influencerem może się rozliczać np. na podstawie ilości udostępnionych materiałów lub za całość współpracy. Można się także spotkać z przyznaniem udziału w zyskach ze sprzedaży reklamowanych produktów, dlatego kwestie finansowe muszą być jasno ustalone, by nie budziły później wątpliwości.
Należy także wiedzieć, że współprace z influencerami bardzo często opierają się o wynagrodzenie barterowe, które polega na tym, że twórca internetowy nie dostaje pieniędzy, tylko produkt lub usługę. W takim przypadku również trzeba dopilnować tego, aby została podpisana umowa barterowa, w której opisane będą przekazane przedmioty i ich wartość. Dodatkowo trzeba pamiętać o tym, że na takie niepieniężne wynagrodzenie należy wystawić stosowną fakturę, by obie strony mogły odprowadzić od nich podatek.
Jak się okazuje, współprace z influencerami wymagają wcześniejszego przygotowania prawnego. Jedynie podpisanie stosownej umowy zagwarantuje obu stronom bezpieczeństwo ich interesów, a także zapewni bezproblemowy przebieg kampanii. Dlatego jeśli jesteś przedsiębiorcą i potrzebujesz pomocy w sporządzeniu umowy z influencerem, skontaktuj się z nami, a my ją dla Ciebie przygotujemy.